Marin.
Grootste maritieme research instituut ter wereld

Alle testresultaten via één beveiligde portal naar de hele wereld

  • Client

    Marin
  • What we did

    Klantportaal
  • The Team

    Full-service Development Squad

Uitdaging.

MARIN in Wageningen is een ‘maritime research institute’, een onafhankelijk, internationaal onderzoeksbureau voor alles wat drijft en vaart. Denk aan cruiseschepen, containerschepen en marineschepen, maar ook offshore: booreilanden, windmolens, renewables, etcetera. Dat doen ze al sinds 1932. MARIN is uniek in Nederland, in de wereld zelfs. Want het is het grootste instituut in dit vakgebied. Met 400 medewerkers testen ze zo’n 200 schepen en andere maritieme constructies per jaar. Afgelopen november lieten ze zelfs hun 10 duizendste scheepsmodel het testbassin inzakken.

Testen gebeurt vóór de bouw, op basis van het ontwerp. Nogal belangrijk als iemand investeert in een nieuw schip, want het moet uiteindelijk ook wel aan de wettelijke eisen voldoen en kunnen wat het zou moeten kunnen. Klanten komen met specifieke vragen als: ‘Hoe zwaar moet de motor minimaal zijn om een gemiddelde snelheid van 25 knopen te halen?’ Op basis van de resultaten van de testen brengt MARIN advies uit. Zo zijn er zes bassins waarin ze door hen zelf op schaal gebouwde scheepsmodellen testen.

MARIN zocht naar een manier waarop hun klanten sneller inzicht konden krijgen in de onderzoeksdata, met uitgebreide zoekmogelijkheden en de zekerheid dat ieders gegevens goed beveiligd zijn.

Wetenschappers willen het goed doen, maar zijn daarom niet altijd even snel.
[]

Deliverables.

  • Sneller data inzien
  • Sneller betere, gevalideerde, analyses
  • Betere antwoorden
  • Makkelijker uitgebreid zoeken in alle data
  • Minder fysieke bezoeken nodig

 

Sneller inzicht in onderzoeksdata

Door de portal gaan andere handelingen nu ineens ook sneller

Gebruiker - Marin Portal

Oplossing.

Data van metingen sneller beschikbaar te maken voor klanten van over de hele wereld stond hoog op de agenda. De portal van Connect Holland maakt dat nu mogelijk. Waren  vroeger de resultaten inzichtelijk na ongeveer twee weken, kan dit nu al na een kwartier tot een uur. Dr. ir. Michiel Gunsing, senior projectmanager Ships Seakeeping bij MARIN: ‘Het uitwerken en interpreteren van de data blijft mensenwerk. En dat duurt dus nog steeds vrij lang. Een paar weken, soms wel een half jaar. Maar we merken dat doordat we onze workflow hebben moeten stroomlijnen voor het portal, dit proces ook sneller gaat. Analyses kunnen nu ineens veel vlotter.’

Naast het stroomlijnen van de datastromen, was het gelijk zetten van alle klokken op alle computers, tot op een duizendste seconde nauwkeurig, een flinke uitdaging. Dit was nodig om meetresultaten en video synchroon te kunnen bekijken. Nadat MARIN dit sterke staaltje voor elkaar kreeg bouwde Connect Holland een player van een externe partij in de portal. Ook dat lukte. ‘Video is, naast alle data, een belangrijk onderdeel om te zien wat er gebeurt. Door ook video’s online beschikbaar te maken, hoeven klanten niet altijd meer naar ons toe te komen om de resultaten te zien.’

Belangrijke voorwaarde voor de portal was dat de klant binnen de voor hem beschikbare data op allerlei variabelen moest kunnen zoeken. Extreem veel variabelen, soms tot wel 150 parameters. Ook al deze opties zijn door Connect Holland in het systeem ingebouwd.     

En dan moest alles ook nog eens beveiligd, want de resultaten van hun tests bevatten vaak gevoelige of gewilde data. Denk aan concurrentie of militaire gegevens. Om dit veilig te stellen krijgt elke klant een eigen inlog met two-way authentication. Alles wordt op aparte servers opgeslagen. In sommige gevallen is zelfs dat niet voldoende, sommige klanten willen de portal op een harde schijf geleverd krijgen. Daarom heeft Connect Holland ook een offline variant van de portal ontwikkeld.

Een online portal

Beveiliging van gevoelige of gewilde data

Zoekfuncties met extreem veel variabelen

Resultaat.

Mooie bijkomstigheid is dat de portal ruimte biedt om per project bepaalde resultaten die belangrijk zijn voor klanten in een meer relevante volgorde inzichtelijk te maken.   
Gunsing: ‘De portal is de voordeur, maar de achterkant moet ook goed ingericht zijn.’ Het invoeren van de portal van Connect Holland dwingt MARIN ook intern te kijken hoe zaken beter op elkaar afgestemd kunnen worden. De zes bassins kennen zes aparte teams van wetenschappers die daarvoor actief zijn. En die hebben elk hun eigen werkwijzen. ‘Om de portal goed te voeden is er uniformiteit nodig. Dan is er soms een stap terug nodig om er vijf vooruit te kunnen zetten. En dat vinden mensen lastig, ze zijn gewend aan hun eigen methodieken. Uiteindelijk zul je zien dat het ons alleen maar voordelen oplevert.’

Voordelen voor MARIN:

  • Beter versiebeheer
  • Tools beter op orde
  • Interne stroomlijning
  • Betere service aan klanten

 

Meer informatie over deze case?