Eind februari 2017 zijn we gestart met het project Kiezen in de ggz . Enkele weken geleden zijn we online gegaan. Kiezen in de ggz is een website die patiënten, hun naasten en (huis)artsen helpt bij het kiezen tussen zorgverleners in de ggz. We zijn gestart met een design sprint om vervolgens de website te ontwikkelen in 13 development sprints van twee weken. Een simpele rekensom doet vermoeden dat je dan zo’n 26 weken later kan opleveren. De praktijk is echter weerbarstiger en gelukkig hebben we dat vanaf het eerste moment ingezien.
We hebben het project uitgevoerd in een aantal blokken: 4 sprints in 2017, 4 sprints in de zomer van 2018 en 3 sprints eind september / oktober 2018. Tussen de sprints is de tijd genomen om gebruikersfeedback op te halen en te verwerken, deze feedback is vervolgens in de volgende serie van sprints meegenomen om de website te verbeteren. Het betrekken van toekomstige gebruikers tijdens de ontwikkeling heeft geholpen om een website te ontwikkelen die beter aansluit bij de behoeften van die gebruikers. Gebruikerstesten zijn een waardevol instrument tijdens de ontwikkeling, met name in de fase voor de lancering van het product als je nog geen feedback van echte gebruikers kan krijgen.
Technisch laat de website zich samenvatten in één woord: bronnen. Kiezen in de ggz haalt informatie op uit veel verschillende bronnen, voegt de informatie samen en maakt dit eenvoudig en snel toegankelijk voor de gebruiker.
We gebruiken een bron voor gegevens over instellingen, vestigingen en behandelaars, een bron met wachttijden, een bron met aanvullende informatie over behandelaars, een bron met informatie over verzekeringen, een bron met cliëntervaringen, een bron met informatie over aandoeningen en een bron met het kwaliteitsstatuut. De relevante informatie uit al deze bronnen wordt verzameld, doorzoekbaar gemaakt en gebruiksvriendelijk gepresenteerd.