Meer bezoekers met heldere snippets

Wat is een snippet?

De letterlijke betekenis van snippet is een stukje, een fragment. Op internet zijn snippets de korte teksten of tekstfragmenten op de pagina's met zoekresultaten.  

Een snippet heeft de volgende opbouw:

  1. Titeltag (blauw)
  2. URL van de pagina waarnaar de snippet verwijst
  3. Korte inhoud (meta-omschrijving)

Titeltag

De titeltag van een snippet is een stuk tekst dat je in principe zelf kunt kiezen. Hoe beter de tekst in de titeltag overeenkomt met de zoekvraag, hoe groter de kans dat jouw pagina hoog eindigt op de pagina's met zoekresultaten. Superhandig! Je hebt hier zomaar een extra instrument om bezoekers te bereiken. Je zou in je titel bijvoorbeeld antwoord kunnen geven op een veelgestelde vraag. Maar wel in maximaal 60 tekens.

Hoe maak je een snippet?

Snippets zijn onderdeel van je SEO (Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie). In de meeste CMS'en kun je per pagina een titeltag en een meta-omschrijving invoeren. Een garantie dat jouw teksten in de snippet komen, heb je overigens nooit. Google kiest altijd zelf. Echter, heb je een goede, relevante tekst, dan is de kans wel groot dat je die terugziet in de snippet. Voor de metaomschrijving heb je 160 tekens. Gebruik ze!  

Rich snippets
Tot voorkort stond er vooral tekst in snippets, zoals in de voorbeelden hierboven. Tegenwoordig zie je steeds vaker ook andere informatie, zoals beoordelingen (sterren), of het aantal gebruikers. Dat zijn 'rich snippets'. Hiermee kunnen bezoekers nog beter beoordelen welke website of -pagina het beste antwoord geeft op hun zoekvraag.