Sympathieke ‘alledaagse’ foto-app verovert harten en de wereld

read more

Uitdaging

Elke dag één foto op een onverwacht moment. Dat is het concept van PicYourMoment (PYM). Deze sympathieke mobiele app laat gebruikers zo hun echte leven van alledag vastleggen. Een spontaan en eerlijk dagboek in foto’s met een bijschriftje.

PicYourMoment is het bedrijf van Thomas Boswinkel. De uitgever uit Driebergen vertelt: “Het oorspronkelijke concept is bedacht door Studio Room, een ontwerpbureau waar onder andere ook de LINDA. is ontwikkeld. Bedoeld ter inspiratie van klanten en om te laten zien dat de studio meer in huis had dan alleen print. Ik werd gegrepen door het idee: dat je door het onverwachte moment een reeks foto’s krijgt waarmee je het toevallige maar wel échte leven vastlegt. Anders dan de vaak geposeerde foto’s zoals die op social media voorbijkomen. PYM laat het bijzondere van het alledaagse zien.

Client

Picyourmoment

Product

Mobile app / AWS back-end
Foto1 foto2 foto3

Jaarboekje

Door de feedback van gebruikers merkte hij dat ze de app als iets heel persoonlijks en waardevols ervaarden. “Ze waren echt blij met de app en dat enthousiasmeerde ons om de app verder te ontwikkelen.” 
De eerste stap was in 2014 het toevoegen van een extra dimensie in de vorm van een printklaar jaarboekje. Vanaf toen konden PYM-gebruikers aan het eind van het jaar hun foto’s heel eenvoudig, ‘met één druk op de knop’, laten afdrukken in een fotoboekje van 10 bij 10 centimeter. “Een terugblik op hun jaar. Een persoonlijk logboek in foto’s.”
Voor de productie van de jaarboekjes gingen we een samenwerking aan met de Hema. Buitenlandse bestellingen worden inmiddels verzorgd door Fujiprint. De back-end is, inclusief de koppelingen met de bestelsites van Hema en Fuji, door Connect Holland gebouwd.
Deze PYMboekjes gaan inmiddels de hele wereld over, China aan toe. “Ik krijg soms spontaan enthousiaste mailtjes van trouwe gebruikers met een foto van het stapeltje PYM-boekjes dat ze inmiddels verzameld hebben. Daar word ik dan op mijn beurt weer blij van!”

 

“90 procent draait om techniek bij de app”

“Dankzij de hulp van Connect Holland hebben we de app het laatste jaar zowel ‘voor als achter de schermen’ verder verbeterd. Ik werkte samen met Appetite en kwam via hen in contact met Connect Holland voor verdere ontwikkeling van de back-end. Toen zij als specialist in mobiele apps in 2019 werden overgenomen door Connect Holland, had ik prachtig één partner voor alle techniek: front- én back-end.”
“Zij denken echt constructief en creatief mee. Een goed concept is één ding, maar 90 procent bij zo’n app draait om techniek. Wil je er echt een succes van maken, dan moet je ervoor zorgen dat die techniek aan boord, of heel dichtbij is.” 
“Zo hebben we de dataverwerking verder kunnen verbeteren en is de infrastructuur nu 100 procent schaalbaar en klaar voor verdere groei. Alles moet je perfect voor elkaar hebben: opslag, beveiliging, privacywaarborgen, et cetera. Bedenk dat we inmiddels miljoenen foto’s beheren en dat er soms meer dan 12.000 foto’s binnen een minuut worden geüpload.”
Connect Holland gebruikt daarvoor een serverless oplossing van AWS (Amazon Web Services). De dagelijkse datapiek is geen probleem. AWS werkt namelijk op basis van pay per use: dus betaalt PYM alleen voor wat de app echt gebruikt. “De automatische schaalbaarheid (autoscaling) garandeert ook dat we zonder grote aanpassingen en hiccups de komende jaren verder kunnen groeien. Want groei is belangrijk is om de app verder te kunnen ontwikkelen en te onderhouden.”

 

Meer mogelijkheden, meer gebruikers

Groei in mogelijkheden én aantal gebruikers, zo verduidelijkt hij. “Dat gaat hand in hand. 
Zo introduceren we op korte termijn een groter en wederom printklaar A4-fotoboekje, waarin de bijschriften die gebruikers al toevoegen aan de foto nu ook kunnen worden meegeprint. Gebruikers kunnen inmiddels ook één extra fotomoment per dag zelf bepalen. Het is verder mogelijk om een extra album aan te maken in de app en zelf de periode aan te geven waarvan de foto’s worden afgedrukt. Zo ben je niet meer gebonden aan een jaarboekje.” 
Ook kunnen gebruikers nu samen met anderen een PYM-album maken, hun eigen versie ervan laten printen én wereldwijd laten bezorgen. “Niet om er een social media-app van te maken; het blijft je persoonlijke dagboek, dus privé. Maar je kunt bijvoorbeeld samen met je partner een album delen, in aanloop naar een bruiloft of als verslag van het eerste levensjaar van je kind. Laatst kreeg ik een mailtje van iemand die samen met haar drie zussen een dagboekje maakten voor hun ouders. Als een soort dagelijks inkijkje in hun leven.”
PYM heeft ook een publiek album; daar kun je zien hoe de wereld van iemand anders er op datzelfde moment uitziet. “Je kunt per foto bepalen of je jouw PYM daar wil laten zien. Altijd anoniem. Er kan niet ‘geliked‘ worden, het is puur ter inspiratie. Het publieke album is ook maar 50 foto’s groot; dus je foto wordt maar kort getoond, om daarna voor altijd weer te verdwijnen.”

 

Op naar een miljoen gebruikers?

“Nou een miljoen is wel heel veel maar het is een simpel en universeel concept en ik zag via analytics dat we al in 170 landen één of meer gebruikers hebben. Dus dat schiet op, ;-). 
Belangrijk is dat we PYM voor de gebruikers eenvoudig en duidelijk houden en originele, kwalitatieve printproducten aanbieden. Naast de twee boekjes introduceren we volgend jaar PYMpostcards die je vanuit de app kunt versturen en PYMpresent: de app plus het boekje als origineel cadeautje.”
Alle groei komt van mond-tot-mondreclame. Thomas: “Tot op heden hebben we eigenlijk nog niets aan marketing gedaan. Happy gebruikers zijn de beste wervers. Ik ben ervan overtuigd dat we de komende jaren fors kunnen groeien. Met alle kennis, creativiteit en enthousiasme zijn we iets moois aan het maken; een product waar gebruikers plezier aan beleven en waar we alle mogelijkheden hebben om het succesvol verder te ontwikkelen.”
“Techniek en software staan niet stil, daar moeten we dus op blijven focussen en in blijven investeren. En dat geldt ook voor alle ideeën en plannen die PYM nog heeft. Samen met Connect Holland gaan we daar ongetwijfeld de goede keuzes in maken.”

Wil je graag meer informatie?

Wat fijn dat je onze case hebt gelezen. Ben je zo enthousiast geworden dat je meer wilt weten, of zijn bepaalde elementen van de case niet duidelijk? Neem gerust contact op met de contactpersoon van deze case.

Bel of mail ons!

Vragen over deze case?
Neem contact op met:

Harm-Jan
Sluiten