Als Facilitator en Navigator van innovatieversnelling hebben wij vele prachtige dromen, zoals hierboven genoemd, gehoord. Schitterende visies en zogenaamde Moonshots. Heel belangrijk, want het zetten van een hoger doel inspireert de mensen in een organisatie en de gebruikers van een dienst. Volgens Jim Collins is het hebben van een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) ofwel concrete heldere stip aan de horizon zelfs de determinerende factor die succesvolle bedrijven onderscheidt van minder succesvolle bedrijven. Het zetten van die stip is een beproefde methode gebleken om vervolgens in kleine – of grotere – stappen en iteraties tot versnelling in innovatie te komen op weg naar die stip.
Maar wat nou als die stip nooit behaald wordt? Houden we onszelf dan voor de gek? Als een ezel die achter de hengel met wortel aanloopt of de opportunist op weg naar het eind van de regenboog?
De reden achter die vraag is het afgelopen jaar langzaam ontkiemt tijdens de vele innovatie sessies en Design Sprints die wij hebben gefaciliteerd. Ineens horen wij CEO’s roepen: “In 2025 zullen wij!” Wat is er gebeurd met 2020? Is het te eng dichtbij? Maakt dat het ineens te concreet? Een eerste rondvraag gaf verrassende en soms onthutsende antwoorden. In sommige gevallen bleek de 2020 goal jaren geleden al gepasseerd. In andere gevallen bleek men er simpelweg al jaren niet echt in te geloven of was men in de waan van de dag helemaal niet bezig met een strategisch doel, maar met het amechtig overeind houden van een verouderd businessmodel. “Verander wanneer je kunt, niet wanneer je moet”, zei Jack Welsh al. Vaak horen we ook dat men niet meer zo goed weet wat ook alweer het 2020 doel was.