Ron Rademaker
28.10.2020

Tips voor ontwikkelaars bij het schrijven van offertes

0 (1)

Ontwikkelaars spelen vaak maar een kleine rol bij het schrijven van offertes. Ik denk dat de meeste er ook weinig zin in hebben, vaak moet je op basis van een paar vrij algemene zinnen even uit je mouw schudden hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Een inschatting maken in zo’n fase is nagenoeg onmogelijk, dus wordt meeschrijven aan offertes al snel een demotiverende taak. 

Ik schrijf vanuit mijn rol als IT Lead wel vaak mee aan offertes en doe dat ook graag en succesvol. In deze blog geef ik een aantal tips aan ontwikkelaars die ze kunnen gebruiken om een waardevolle bijdrage te leveren aan commerciële trajecten.

Praat met de klant

Begin niet aan een offerte als je niet tenminste een keer met de klant om tafel (of in een call) hebt gezeten. Je kan alleen een goed voorstel maken als je goed naar de klant hebt geluisterd en het probleem van de klant begrijpt. Ontwikkelaars zijn over het algemeen erg goed in het verzinnen van een oplossing (dat is immers ons werk), dus hoe beter je het probleem snapt hoe beter je er een oplossing voor kan verzinnen. Zorg ervoor dat je deze informatie uit eerste hand, rechtstreeks van de klant, krijgt en niet via via.

Pak de regie

Als je het probleem van de klant begrijpt, kan je beginnen met waar je goed in bent: een oplossing verzinnen. Dat kan echter alleen als je zelf de regie over die oplossing pakt. Ik ben bij voorkeur dan ook degene die de eerste basis voor een offerte opzet. Het uitwerken van deze oplossing forceert je om deze te visualiseren. Je vormt een beeld van hoe je de oplossing uiteindelijk zou kunnen ontwikkelen, dat maakt het doen van een inschatting voor de benodigde tijd ook een stuk eenvoudiger. 

Maak het jezelf makkelijk

De regie over de oplossing pakken biedt je ook de mogelijkheid om technische keuzes te maken. Stel je hierbij voor dat je de volledige oplossing ook zelf gaat maken. Je doet jezelf en je collega’s dan een groot plezier als je het jezelf zo eenvoudig mogelijk maakt. Uiteraard moet de oplossing aansluiten bij het probleem van de klant, maar zolang je dat voor ogen houdt kun je best technische beslissingen nemen die de oplossing uiteindelijk eenvoudiger te realiseren maakt. Je creëert hiermee een win-win situatie: de kans dat het project binnen budget, planning en zonder grote deadline stress opgeleverd kan worden wordt groter. 

Vertrouw op je ervaring

Uiteindelijk komt het punt waarop je moet inschatten hoeveel tijd het gaat kosten om de oplossing te bouwen. Het is onwaarschijnlijk dat je al een overzicht van de epics hebt, laat staan een volledige backlog. Inschatten op punten en dat vergelijken met de velocity van het team is in dit geval geen optie. Je hebt al wel een beeld van de oplossing gevisualiseerd, welke je kunt gebruiken om toch een zinnige inschatting te doen. Vertrouw hierbij op je ervaring. Stel jezelf de vraag, hoe lang duurde het bij eerdere projecten? Waar zitten de onzekerheden in je oplossing en welke tijdrovende moeilijkheden van eerdere projecten heb je in deze oplossing juist weg kunnen laten? 

Werk samen met anderen

Ontwikkelaars zijn over het algemeen vooral goed in de inhoud, dus focus je hier ook op tijdens het schrijven. Een goede offerte heeft ook andere teksten nodig, laat die vooral over aan collega’s die daar goed in zijn. Ik noem dit meestal de wollige teksten van de offerte, je kan hierbij denken aan een voorwoord waarin staat hoe blij je bent met de aanvraag en dat je niet kan wachten om met dit project aan de slag te gaan. Zo zijn er meer aspecten van een offerte die je vooral niet (helemaal) zelf moet doen. Een voorbeeld hiervan is de strategische pricing. Het bedrag onder de streep blijft misschien ongeveer hetzelfde, maar de manier waarop het tot stand komt is dan opeens een stuk vriendelijker.

Meer blogs

Sluiten