Rich Snippets en microdata

Google wordt er blij van; en bezoekers ook

Wat zijn rich snippets?

De ruimte op een pagina met zoekresultaten is beperkt en dus de teksten van de fragmenten, de snippets, ook. Toch wil Google in die snippet de beste informatie geven voor een bezoeker. In een aantal gevallen kun je nu de welbekende tekst-snippets (met alleen een titel, een url en een omschrijving) verrijken met andere data, microdata. Dan heb je een 'rich snippet'.

Microdata / structured data
Met behulp van microdata (structured data) kun je extra  informatie meegeven aan de snippet. Dat doe je met stukjes code in HTML5 die je in de broncode plaatst.

Rich Snippets

Deze afbeelding komt van google

Microdata

Alle code staat op schema.org

De juiste code
De grote zoekmachines hebben samen een standaard code ontwikkeld voor deze 'structured data' en die beschikbaar gesteld op schema.org. Google helpt je ook op weg met de eigen developers tools: https://developers.google.com/structured-data/rich-snippets/

Rich snippets zijn in een aantal omschreven situaties toe te passen. Een paar voorbeelden:

  • Reviews en ratings (met sterren) als bezoekers een beoordeling kunnen achterlaten;
  • Bedrijfsinformatie, zoals een overzicht met producten en prijzen;
  • Evenementen, met data en locatie
  • Recepten, met toevoeging afbeeldingen, ingrediënten en bereidingstijd. 

De volledige lijst, inclusief code, is te vinden op schema.org.  

Wat heb je eraan?
Rich snippets zijn handig voor zowel (be)zoekers als zoekmachines. Zoekmachines herkennen de gebruikte codes en dus inhoud. Zo kunnen ze de gebruikers beter van dienst zijn. Gebruikers vinden een beter, want gedetailleerder, antwoord op hun zoekvraag.  

Heb ik er iets aan voor mijn zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
Zoekmachines zoeken (nog) niet gericht op microdata en Google Analytics meet de microdata ook niet apart. Wel herkent Google de microdata beter dan tekst en kan deze dus beter interpreteren. De bezoeker geef je een extra handvat om snel te beoordelen of jouw website het beste antwoord is op de zoekvraag. Is dat zo, dan kan dit het resultaat zijn:

  • Hogere positie in de zoekresultaten, want meer relevante informatie;
  • Hogere positie in de zoekresultaten, want Google kan de content beter beoordelen;
  • Hogere CTR (Click Through Rate) en die telt uiteindelijk wel mee voor Google.  

Dat resultaat is natuurlijk wel te meten. Hebben rich snippets het beoogde effect, dan zou je dat moeten terugzien in de bezoekersaantallen en het klikgedrag. Het testen waard.