Santos Bikes.
Wereldmarktleider in Custombuilt bicycles

Digitale transformatie: van begin tot eind

  • Client

    Santos Bikes
  • What we did

    Tool, Platform, App
  • The Team

    Giso & Arthur

Uitdaging.

Connect Holland en Santos Bikes werken inmiddels meer dan 10 jaar samen. Santos Bikes maakt al sinds 1998 custombuilt fietsen. Elke fiets die er de deur uitgaat is anders. Op maat gemaakt. Op wens samengesteld uit de beste onderdelen die er zijn. Uniek op elke mogelijke manier. Door een ongekende hoeveelheid aan opties is order processing van zulke high-end fietsen best een uitdaging. Het bestellen alleen al, zo’n uitgebreid wensenpakket door een consument uitleggen aan een dealer was niet zomaar gedaan.
Of gaandeweg de wensen bijstellen. Dat ging via een papieren planbord, het aanpassen van zo’n lopende order was een ‘hels karwei’.  

De administratieve rompslomp was irritant voor onze monteurs
[]

Deliverables.

  • Customizer (online tool voor dealers en consumenten)
  • Fietsenmaker (beheer van orders, onderdelen en configuraties door Santos en dealers van Santos)
  • App (voor interne logistiek)

 

Net zo custom als de fietsen

Met de app op mijn iPad weet ik altijd precies waar ik aan toe ben

Monteur bij Santos

Oplossing.

Zo custom als Santos haar fietsen bouwt, zo is ook het orderverwerkingsproces ingericht. Precies naar wens van de interne organisatie. De app vraagt realtime informatie op bij de API die aangesloten is op het orderbeheer. Hierdoor kunnen alle afdelingen steeds van elkaar zien waar ze staan in het proces en hoe de verwerking loopt. Een slim algoritme biedt de orders die het eerste aan bod moeten komen dan ook als eerste aan. Er is ruimte om een order sneller te verwerken door deze aan te merken als ‘spoed’. 
Doordat alles digitaal en realtime verloopt is een wijziging van een order op het laatste moment nog mogelijk. Bovendien levert de app een bijdrage aan het reduceren van de magazijnruimte die nodig is om de kwaliteitsfietsen te bouwen.

De app is gebouwd in Angular en spreekt een JSON API aan die de gegevens levert die na het customizen in het Fietsenmaker-orderbeheer zijn geplaatst. Wijzigingen via de app komen via de API weer beschikbaar in het Fietsenmaker-orderbeheer.

De tijdwinst is enorm. We zijn er nog elke dag blij mee!

Digitaal en realtime

Belangrijke tools om te kunnen groeien

3 Minuten
Voor een offerte op maat
90%
Sneller bestelproces

Resultaat.

De customizer, app en het Fietsenmaker-orderbeheer werken nauw samen. Zo is er altijd zicht op de interne logistiek: op het samenstellen van fietsen, het verwerken ervan, orderbeheer en de status van de productie. ‘Geen makkelijk proces, maar het werkt nu heel goed’, legt brand owner Riska Veldhoven uit. ‘En daar zijn we nog elke dag blij mee. Er komen steeds meer slimmigheden in. Dat levert enorme tijdwinst en efficiency, en veel minder irritatie op.’
En het eind is nog niet in zicht. Ook facturatie en voorraadbeheer worden geïntegreerd. ‘Deze tools zijn voor ons heel belangrijk om te kunnen groeien als bedrijf. Zeker als je wereldwijd de grootste bent in custombuilt fietsen - en dat wilt blijven.’  

 

Meer informatie over deze case?