Jeroen Kraak
06.02.2019

Wat is er gebeurd met 2020?

brandbox_2020_kraak

In 2020 hebben wij de Nobelprijs voor de Communicatie gewonnen. In 2020 zijn wij de Nederlandse WeChat. In 2020 kopen wij Google!

Als Facilitator en Navigator van innovatieversnelling hebben wij vele prachtige dromen, zoals hierboven genoemd, gehoord. Schitterende visies en zogenaamde Moonshots. Heel belangrijk, want het zetten van een hoger doel inspireert de mensen in een organisatie en de gebruikers van een dienst. Volgens Jim Collins is het hebben van een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) ofwel concrete heldere stip aan de horizon zelfs de determinerende factor die succesvolle bedrijven onderscheidt van minder succesvolle bedrijven. Het zetten van die stip is een beproefde methode gebleken om vervolgens in kleine – of grotere – stappen en iteraties tot versnelling in innovatie te komen op weg naar die stip. 

Maar wat nou als die stip nooit behaald wordt? Houden we onszelf dan voor de gek? Als een ezel die achter de hengel met wortel aanloopt of de opportunist op weg naar het eind van de regenboog? 

De reden achter die vraag is het afgelopen jaar langzaam ontkiemt tijdens de vele innovatie sessies en Design Sprints die wij hebben gefaciliteerd. Ineens horen wij CEO’s roepen: “In 2025 zullen wij!” Wat is er gebeurd met 2020? Is het te eng dichtbij? Maakt dat het ineens te concreet? Een eerste rondvraag gaf verrassende en soms onthutsende antwoorden. In sommige gevallen bleek de 2020 goal jaren geleden al gepasseerd. In andere gevallen bleek men er simpelweg al jaren niet echt in te geloven of was men in de waan van de dag helemaal niet bezig met een strategisch doel, maar met het amechtig overeind houden van een verouderd businessmodel. “Verander wanneer je kunt, niet wanneer je moet”, zei Jack Welsh al. Vaak horen we ook dat men niet meer zo goed weet wat ook alweer het 2020 doel was. 

Alles kan met de juiste focus

De mooiste vind ik wel dat 2020 zo dichtbij is, dat gaan we toch niet meer halen… Juist wel! We leven in een tijd van onbegrensde technische mogelijkheden, nieuwe werkvormen en tomeloze samenwerkingsverbanden. Alles kan met de juiste focus! Niet die stip verderop zetten, maar een extra inspanning om je eigen vliegwiel aan te zetten en die droom te grijpen. Durf te innoveren! Durf te experimenteren! En durf te falen! Niet deze wedstrijd opgeven en dan maar uitkijken naar de volgende. Maar deze – de 2020 game – winnen met focus op innovatie en natuurlijk ook alvast doorkijken naar de volgende; de 2025 game. Of heb je die 2020 stip alleen maar neergezet om te inspireren, op te scheppen? 

Stuur ons een bericht en we helpen je te focussen en te versnellen in innovatie. Want als je het waar kan maken is het geen opscheppen, aldus Mohamed Ali. Heel benieuwd hoe het met jullie 2020 doelen staat. 

Jeroen Kraak | Director Connext Lab

 

PS: “En jullie 2020 stip dan?”, krijg ik als wedervraag.

Wij? Wij reizen in 2020 de wereld over om met de beste Design Sprint Teams lokaal ondernemers en starters te helpen hun wereld beter te maken. 

Toen Jeroen Soeterbroek mij eind 2016 de kans gaf om Connext Lab, het innovatielab van Connect Holland, verder uit te bouwen hebben we samen een visie gedeeld. Een visie waarin de allerbeste Facilitators en UX specialisten in 2020 als een reizend circus over de wereld gaan om innovatie te helpen versnellen. De ene maand in de rijke steden van de wereld, waar de leidende bedrijven en instellingen dan betaald een Design Sprint bij ons boeken. We zijn dan de allerbesten, dus het wordt dringen om een ticket te boeken. 8 Design Sprints in twee weken in één stad. 

En twee maanden later in de gebieden waar het écht nodig is. In de arme of noodlijdende gebieden van de wereld, waar we met datzelfde team specialisten lokale ondernemers gratis helpen hun lokale wereld te verbeteren. Dat kan in een achtergestelde buurt van een Nederlandse stad zijn of in een gebied verscheurd door oorlog en honger elders in de wereld. Dat doen we samen met die eerstgenoemde leidende bedrijven uit de rijke gebieden. Samen, met de opbrengst van hun Design Sprints én met de specialisten uit hun teams. 

Om dat doel te bereiken volgen we een hele duidelijke roadmap voor onze mensen, methode en middelen. Verbeteren we keer op keer onze Design Sprints en houden we focus. In alles wat we doen. Altijd.

Meer stories