Jeroen Soeterbroek
09.11.2018

Waarom de klassieke bureaupitch niet meer werkt voor digitale projecten.

waarom-de-klassieke-bureaupitch-niet-meer-werkt_BRANDBOX

Geen tijd

Haastig komt de algemeen directeur van een grote multinational de presentatieruimte binnengelopen. Druk bezig nog met de laatste mails op zijn Iphone. “Sorry dat ik zo laat ben! Ik ben druk en heb maar 40 minuten voor jullie presentatie want daarna heb ik een call. We zitten middenin een grote overname!”.

We beginnen wat gespannen aan onze presentatie. 40 minuten is eigenlijk veel te kort voor ons verhaal en we hebben ook nog eens veel te veel slides! We starten toch en stomen door het verhaal heen. Tijdens de presentatie merken we dat de directeur er niet echt bij is met zijn hoofd. Met een vervelend gevoel staan we om 5 minuten over 12 alweer buiten voor het hoofdkantoor. Het voelde als weggegooide tijd. Ook voor de opdrachtgever…

 

ConnextLAB

Het bleek een belangrijk moment voor mij. Ik wilde niet langer meer als bureau wekenlang bezig zijn met een pitch op basis van aannames en een uitgebreide briefing waarbij de input van de klant beperkt bleef tot het beantwoorden van vragen én een stringent RFP document. We wilden naar een situatie waarbij we met de klant als één team de problematiek vanaf de start zouden doorgronden en samen toewerken naar baanbrekende resultaten.

Het bleek het startschot van wat we nu het ConnextLAB noemen. Een zelfstandig onderdeel binnen ons ecosysteem van bedrijven met ieder haar eigen specialisatie. We huurden een aparte ruimte in Rotterdam met uitzicht over de Maas. Een ruimte met een eigen smoelwerk en afgesloten van de rest van ons bedrijf. Een ruimte die focus en innovatie ademt. Een prettige ruimte om een volle week te verblijven op je sneakers. De klant even weg van het hoofdkantoor in een ruimte voorzien van alle laatste technologische snufjes zoals een 360-graden meeting owl om alles op film te registreren en een innovatieve setup om usertesting te doen met eindgebruikers van over de hele wereld. En de genoemde Iphone verplicht op stil…

designsprint_vb

Google Design Sprint

De Google Design Sprint methode bleek het beste te passen bij onze plannen. De structuur van deze methode geeft de klant houvast én ons de mogelijkheid om gezamenlijk in slechts 5 dagen tijd te komen tot de kern. De oplossingsrichting valideren we op dag 5 met échte eindgebruikers, wat voorkomt dat we veel tijd en energie steken in het uitwerken van een oplossing of product waar de doelgroep uiteindelijk niet op zit te wachten. 

Het resultaat van deze stap is verbluffend goed te noemen. We snappen de business van onze klant beter en de klant leert spelenderwijs hoe je tot wel 3 keer zo snel tot digitale transformatie komt binnen je eigen organisatie. En dat alles zonder kostbare aanbestedingen of ellenlange RFP-trajecten! We doen nu 40 Design Sprints per jaar met geweldige klanten zoals Ministeries, Postillion Hotels, Airbus en Lamb Weston Meijer. Allen op het snijvlak van innovatie, organisatie en technologie. Onze klanten zijn blij verrast door de snelheid en de impact die we samen maken.

En … niet onbelangrijk: Ons werk is ook écht leuker geworden!

Mogelijkheden

Mijn telefoon gaat terwijl ik in de trein zit. Het is een directeur van een gerenommeerde organisatie in de reiswereld. Hij ziet mogelijkheden om een groot probleem binnen zijn organisatie op te lossen door middel van digitale transformatie maar heeft geen idee hoe hij dit moet aanpakken….. 

tot wel 3 keer zo snel een digitale transformatie binnen je eigen organisatie
Jeroen Soeterbroek

Meer stories