Mijn top 8 innovatie tips heeft zich over de jaren gevormd in nauwe samenwerking met Jeroen Soeterbroek, Maarten Reijgersberg en Marieke Kraak. Zoals bij de meeste grote lijsten en processen, zijn de afzonderlijke delen niet noodzakelijkerwijs origineel, het is de compilatie van de "grootste hits" die de lijst waardevol maken.
1. Zorg ervoor dat iedereen aan boord is
Ten eerste, nodig iedereen in je organisatie, top to bottom, uit aan de innovatietafel. Succesvolle innovaties vereisen dat iedereen een stoel aan de tafel heeft, dat iedereen is betrokken bij het proces, dat iedereen een duidelijke lange termijn doelstelling heeft, om er zelf sterk in te geloven, om continue te communiceren en om uit te leggen hoe iedereen beter wordt van de verandering.
Het belangrijkste: Innovatie = doorzettingsvermogen + vastberadenheid
2. Tijd en ritme
Innovatie kost tijd. Evenals verandering. Houdt rekening met tenminste een jaar voor een effectieve verandering in de bedrijfsstructuur.
Kom in een ritme. Zet 5 doelen per kwartaal. Doe dit voor de organisatie en vertaal dit in 5 doelen per afdeling (laat hen dit zelf doen) en vertaal dit dan in 5 doelen voor ieder individu (laat hen dit zelf doen).
Houd het innovatieritme bij, met stemdagen, KPI's, participatieniveaus en dergelijke.
Zorg ervoor dat je medewerkers tussen 10 en 20% van hun tijd kunnen spenderen aan innovatieve projecten (danjewel Google). Het heeft namelijk geen zin om te pleiten voor innovatief denken, wanneer je je team niet in staat stelt hier tijd aan te besteden.
3. Mislukking
Sta jezelf en je team toe om te falen. Falen is een belangrijk ingrediënt om te slagen.
4. Plezier
Heb plezier! Vier successen en heb plezier van je mislukkingen. Zorg voor een energieke vibe op de werkvloer.
5. Stel vragen
Het stellen van vragen (en toestaan dat er vragen worden gesteld!) en luisteren brengt je verder dan het verkondigen van oplossingen. Houdt drie cruciale vragen in gedachten tijdens het innoveren:
Hoe kunnen onze onderliggende activa anders worden gebruikt?
Wie in onze supply chain doet het vreselijk slecht en kunnen we beter presteren door dat onderdeel verder te ontwikkelen?
Wat hebben onze klanten nog meer nodig?
6. Wendbaar
Sta open voor verandering. Niet alleen vereist constante innovatie dat je jezelf om de drie jaar opnieuw uitvindt; het vereist dat je constant verandert. Bedrijven die vroeger je klant waren, zijn nu je concurrent en vice versa. Wanneer situaties veranderen, moet je daarop reageren. Met andere woorden, when you are on top of your game, change your game.
7. Leiderschap
Echte innovatie moet beleefd en geloofd worden. Vergeet niet dat innovatieve projecten multidisciplinaire teams vereisen in plaats van hiërarchie. Duw niet de gedachten van het management over innovatie door in de organisatie, maar laat iedereen bijdragen en evalueren.
Sta uw teams toe nieuwe ideeën en innovaties te stimuleren. Als leider is het uw verantwoordelijkheid om een klimaat te creëren waarin innovatieve, duurzame en winstgevende ideeën worden gefaciliteerd.
8. Externe uitdager
De overstap naar een innovatief bedrijf vereist groot leiderschap. De valkuil is om een of twee blinde vlekken te hebben die al je inspanningen kunnen vertragen of verminderen. De kunst is om een externe adviseur aan boord te vragen om het leiderschapsteam uit te dagen. Niet zozeer over innovatie, maar meer over de verandering die nodig is om te innoveren!
En tijd! Zie 6 minuten. Ik hoop dat deze 6 minuten je helpen bij je innovatie toekomst.