Web Summit 2018

Artificial intelligence voor een betere wereld

Web Summit 2018  - In de week van 4 november kwamen zo’n 70.000 mensen bijeen om samen met zowel grote als kleine spelers in de Tech-industrie te bespreken wat de toekomst voor ons gaat brengen. CEO’s, bloggers, vloggers  en professionals uit verschillende branches kwamen bijeen tijdens dit grote event. En wij waren er dit jaar ook bij. 

Connect Holland heeft dag en nacht geluisterd, gepraat en gediscussieerd. Maar bovenal zijn wij ook geïnspireerd geraakt en hebben wij inzichten gekregen in de laatste ontwikkelingen uit onze branche. Wij proberen in dit artikel een korte impressie te geven van wat wij hebben ervaren en wat ons is bijgebleven aan een weekje “summitten” in de mooie stad Lissabon.

Technologie dient de wereld

Het eerste wat ons opviel tijdens ons bezoek was de houding van de techgiganten en leiders van deze tech wereld. Het lijkt erop dat alle grote partijen het over één ding eens zijn. Technologie moet ethisch verantwoord zijn.

"People of the future will judge our actions today." - Ben van Beurden (CEO of Shell) 

Technologie moet de mensheid gaan dienen en de consument is steeds kritischer aan het worden, niet alleen vanwege privacy doeleinden maar ook omtrent wat je product uiteindelijk voor effect heeft op de maatschappij. De boodschap van de giganten was daarin dus unaniem. We gaan en moeten beter ons best doen, privacy is een serieus aandachtspunt en bij het toepassen van nieuwe technologieën gaat er steeds vaker gekeken worden naar de impact op het leven van mensen. Reinier Kist van NRC merkte dit ook al op in zijn artikel:

'Web Summit 2018: ‘Internet is kapot en technologie moet het repareren

Intelligentie toevoegen aan je onderneming met AI

Artificial intelligence, afgekort AI, was misschien wel het buzzword van de beurs. Accenture topman Yves Bernaert ziet een toekomst waarin bedrijven AI gestuurd zijn. Een wereld met niet het internet of things, maar het internet of thinking. Onze fysieke wereld is met behulp van technologie intelligenter aan het worden. Met (biometrische) sensoren en AI kunnen we in detail analyseren en meten waar een gebruiker zich bevindt en wat zijn gemoedstoestand is. 

De infrastructuur is er hiervoor op dit moment nog niet, maar dit kan binnen een paar jaar enorm veranderen. Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld smart speakers in menig Nederlands huishouden te vinden, en dit is zeker niet het einde van de smart devices die onze huizen binnendringen. Maar niet alleen onze huishoudens krijgen steeds meer smart devices, ook publieke ruimtes zullen een dergelijke ontwikkeling ondergaan. 
Denk vervolgens aan gezichtsherkenningssoftware, hartslag meten, social posts en je overige digitale footprint. Big brother is dichterbij dan ooit. Microsoft President Brad Smith pleitte op de beurs dan ook (terecht) voor overheidsregulatie omtrent gezichtsherkenningstechnologie.

Microsoft liet ons op de beursvloer zien dat een goede glimlach niet altijd een positief resultaat heeft, de AI schatte ons namelijk lachend 3 jaar ouder in dan onze werkelijke leeftijd. Pijnlijk maar niet zo confronterend als een AI die op basis van onze gezichtsuitdrukking een vermoeidheids percentage op het scherm toverde. Niet alleen indrukwekkend, maar ook zeer interessant als je beseft dat startup Affectiva een soortgelijke technologie wil toepassen om vermoeidheid bij autorijders te analyseren. AI werd bijna in elke tak van onze branche genoemd, zo ook op het creatieve vlak.

De conclusie van verschillende sprekers was dat AI hier vooral een ondersteunende rol zou kunnen vervullen. Een virtuele assistent die creatievelingen kan helpen tijdens het creatieproces. De eerste experimenten zijn al gedaan met het maken van muziek of het monteren van een video. Een opvallende anekdote van de BBC hierin was dat een AI vrijwel dezelfde montage creëerde als professionele video editors. 

Samengevat zijn alle partijen het eens dat AI onderdeel gaat worden van het dagelijkse leven (op de werkvloer). En onder het mom “voorkomen is beter dan genezen” zijn wij als industrie verplicht rekening te houden met de verschillende complicaties die het toepassen van AI met zich meebrengt. 
 

Culture eats strategy for breakfast

Hoe gaan we als tech agency om met deze nieuwe technologieën en met gebruikers die steeds kritischer kijken naar onze producten? Het begint allemaal bij de mindset van je werknemers en je bedrijfscultuur. Wij moeten onszelf durven uit te dagen in deze veranderende wereld en een cultuur creëren waarin wij niet bang zijn voor nieuwe technologieën, maar deze omarmen en kansen zien waar nodig. 

Daarbij moeten we niet uit het oog verliezen, dat het anno 2018 belangrijker dan ooit is om kritisch te kijken of hetgeen wat wij bouwen, ook werkelijk waarde toevoegt aan het leven van onze gebruikers en dat onze producten ook ethisch verantwoord zijn. 

Geïnspireerd kijken wij terug naar een geslaagd eerste bezoek Web Summit en zijn wij blij dat net zoals de industrie ook wij onze eerste AI stappen maken (lees hier meer over). Wij zijn er klaar voor om klanten te helpen met het inzetten van nieuwe tools als AI, voice interfaces en machine learning, om hun bedrijven of processen te verbeteren.