“Als we bij Connect Holland een website, platform of app ontwikkelen, zijn we kritisch. Op onszelf en op de aannames die de klant en wij vooraf doen. We proberen eventuele onderliggende problemen boven water te krijgen en duidelijkheid te creëren. De vraag die hierbij ontstaat, is: ervaren de gebruikers deze problemen ook?”
Voorafgaand aan een project bekijkt Melanie welke methodes het beste aansluiten bij het doel van de opdracht. Er zijn namelijk meerdere methodes en technieken om onderzoek te doen naar de doelgroep, het concept en de gebruiksvriendelijkheid.
Een van deze methoden is user testing. Een aantal mensen uit de beoogde doelgroep gaat met het product aan de slag nog vóórdat het echt helemaal klaar is. Ze kunnen alles uitproberen en aangeven wat ze goed vinden, wat slecht en wat eventueel nog ontbreekt. “Hierdoor krijgen we een goed beeld van wat de gebruikers willen en nodig hebben. Het geeft inzicht in hoe zij omgaan met het product en waar eventuele verbeteringen mogelijk zijn. De onderliggende problemen die een bedrijf of organisatie ervaart kunnen door deze methode ontkracht of bevestigd worden.”
Wat maakt dit een waardevolle methode? “De echte gebruikers komen aan het woord en delen hun mening en ervaringen. Een ongefilterde mening, zonder bedrijfsperspectieven of belangen. Het geeft een compleet en realistisch beeld. Gebruikers voelen zich ook serieus genomen; ze worden immers betrokken bij de ontwikkeling van het product.”