Spam

Spam

Wat is het en wat doe je ertegen?

Bij spam worden elektronische bericht systemen gebruikt om een enorm aantal berichten die dezelfde boodschap bevatten te versturen. Een spambericht is een bericht dat u ongevraagd ontvangt. De meest voorkomende manier van spam is via e-mail, maar het is tevens mogelijk via sms of 'sociale networking' sites spam berichten te ontvangen. Spam roept doorgaands veel frustratie op bij internetgebruikers.

Volgens de wet valt een bericht onder spam als het de volgende inhoud betreft. De meeste spamberichten hebben een commercieel karakter en proberen u een product of een dienst te verkopen. Daarnaast zijn er goede doelen en andere instanties die u om een bijdrage zullen vragen. Als laatste zijn er nog berichten van bijvoorbeeld vakbonden of politieke partijen die u een denkbeeld willen voorleggen of aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging. Andere belangrijke kenmerken van spam zijn dat u niet kan achterhalen van wie het bericht afkomstig is en zich tevens niet kan afmelden voor volgende berichtgeving.

In Nederland houdt OPTA, de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit, toezicht op de naleving van de regels over spam. OPTA kan partijen dwingen een overtreding te beëindigen. Een klacht indienen heeft dus zeker zin. Daarnaast kunt u zelf letten op waar u uw gegevens, zoals e-mail en mobiele telefoonnummer, achter laat. Bovendien zijn er online diverse spam filters beschikbaar die helpen spam uit uw normale bericht verkeer te halen.

Naar vermeend is het gebruik van het woord spam ontstaan aan de hand van een aflevering van de Engelse serie 'Monthy Python'.