Paul & Paul: 8 design principles

Paul & Paul: 8 design principles voor de beste gebruikerservaring

Het creatieve team van Connect Holland gebruikt acht design principles als richtlijnen bij het maken van een nieuw ontwerp. Met de design principles kunnen we garanderen dat we altijd een doordacht design neerzetten met een optimale gebruikerservaring. 

De 8 principles bepalen de context waarbinnen je ontwerpt. Het zijn de fundamentale doelstellingen waarmee beslissingen worden afgewogen. Ze vullen elkaar aan, waardoor een design een samenhangend geheel wordt met gebruikersvriendelijke functionaliteiten. 

Maak het menselijk - leer je gebruiker kennen.

Maak het menselijk

1

Om een goed ontwerp neer te zetten, moet iedere ontwerper het gedrag van mensen begrijpen en kunnen voorspellen. Interesse in psychologie is daarin essentieel. Het is belangrijk om de frustraties en doelstellingen van de gebruiker te kennen om een passend ontwerp neer te zetten. We geven de gebruiker het gevoel van controle en leren zijn voorkeuren kennen. Charme en karakter maken het uniek, dat is wat er voor zorgt dat een gebruiker verrast wordt, pauzeert en glimlacht. 

Blik terug en denk vooruit - leren van ervaringen en proberen te innoveren.

Blik terug en denk vooruit

2

Gebruikers maken al gebruik van diensten op veel verschillende platformen. We leren hiervan en testen ook continu de nieuwste platforms. We gebruiken de kennis en data die hierbij wordt opgedaan om tot een goed concept te komen en zullen altijd innoveren waar dat mogelijk is.

Maak het eenvoudig - overspoel de gebruiker niet met mogelijkheden.

Maak het eenvoudig

3

Gebruikers worden tegenwoordig overspoeld met een overvloed aan data via digitale apparaten zoals een: horloge, mobiel, tablet, laptop, desktop of bijvoorbeeld tv. De gebruiker heeft moeite om genoeg tijd en energie te vinden om al deze data te verwerken. Daarom houden we het eenvoudig, gebruiken we visuele aspecten ter ondersteuning van de geschreven content, maken we beslissingen voor de gebruiker als dat mogelijk is (maar geven wij de gebruiker wel het laatste woord), tonen wij alleen wat de gebruiker nodig heeft, wanneer de gebruiker het nodig heeft, laten we de gebruiker altijd weten waar hij zich bevindt. Als iets er hetzelfde uitziet, moet het hetzelfde reageren. We onderbreken de flow van de gebruiker alleen als het belangrijk is.

Toegankelijk - Nadenken over hoe mensen onze diensten gebruiken

Toegankelijkheid

4

Wij ontwerpen niet voor schermen, wij ontwerpen voor mensen. Wij moeten goed nadenken over de context waarin mensen onze diensten gebruiken en ervoor zorgen dat de juiste data op het juiste tijdstip in de juiste vorm getoond wordt ongeacht de grootte van het scherm.

Leid de gebruiker niet af - relevante content tonen en niet elk element hoeft op te vallen.

Leid de gebruiker niet af

5

We ontwerpen niet voor schermen, we ontwerpen voor mensen. We denken na over de context waarin mensen onze diensten gebruiken en ervoor zorgen dat de juiste data op het juiste moment en in de juiste vorm (veilig) getoond wordt. Ongeacht de grootte van het scherm.

We geven content die het belangrijkst is voor een gebruiker ook de hoogste visuele en positionele waarde in onze oplossingen. We tonen enkel relevante content en schrappen als wat de gebruiker niet nodig heeft. We gebruiken mooie, grafische beelden altijd ter ondersteuning van de content. Dit mag nooit ten koste gaan van het gebruiksgemak. 

Elke miliseconde telt - snelheid en bereikbaarheid voor alle apparaten

Elke miliseconde telt

6

We streven ernaar om met oplossingen te komen die op elke verbinding, met elk apparaat snel en makkelijk tot een goed resultaat leiden. Onze developers spelen hier ook een belangrijke rol in.

Transparant - Duidelijkheid over wat er gebeurt en waarom

Transparant

7

We zijn van te voren duidelijk over wat er gebeurt en waarom. Zo komt de gebruiker niet voor verrassingen te staan en behoudt deze vertrouwen in onze producten.

Mooie dingen maken - De drang om simpelweg mooie dingen te maken.

Mooie dingen maken

8

Naast al onze design principles is er uiteraard nog één laatste principe dat niet zozeer gericht is op het rationale. Het basisprincipe dat alle creatieven bij Connect Holland voelen: de drang om simpelweg mooie dingen te maken.

Nieuwsgierig geworden naar design principles? Bekijk dan ook eens de designprinciples van bijvoorbeeld Microsoft , Facebook of Google's Material Design.