De Design Sprint zelf meemaken

Als Facilitator maak ik onze Design Sprints van heel dichtbij mee. Sterker nog, ik sta er midden in en heb, samen met mijn collega's, de eer om organisaties - start-ups en gevestigde marktleiders - te gidsen door een 5 daags innovatie proces dat zijn weerga niet kent. We zijn getuige geweest van de geboorte van disruptieve innovaties die het leven van jou & mij positief aan het veranderen zijn of dat zeer binnenkort zullen gaan doen. 

Ik zie het proces écht werken en ben er elke keer weer door van mijn sokken geblazen. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor de deelnemers aan onze Design Sprints. Om het als deelnemer mee te maken kan ronduit overweldigend zijn. Sanne heeft dat subliem verwoord in haar blog. Een must read als je uit eerste hand wilt weten hoe een Design Sprint voelt.

Sanne is communicatie strateeg bij RauwCC. Als vaste partner tijdens onze Design Sprints brengt RauwCC insights aan tafel over "the latest & greatest" op het gebied van content, social strategies en Tech Development. Altijd binnen het gekozen onderwerp van de Design Sprint en altijd weer weten ze onze deelnemers te verrassen.

Wat moet je doen om zelf deel te kunnen nemen aan onze Design Sprint?

Twee mogelijkheden: óf je boekt als bedrijf een Design Sprint bij ConnextLAB, of je wordt als panellid gevraagd mee te doen aan een Design Sprint die een andere organisatie bij ons geboekt heeft.

We laten maximaal 7 deelnemers per keer toe. Inmiddels is bewezen dat een Design Sprint het beste werkt met 4 tot 7 deelnemers. Te weinig geeft niet genoeg kennis en kunde aan tafel en te veel deelnemers maakt weer dat we niet effectief door de streng "ge-time boxte" oefeningen heen komen.

Omdat we 'maar' 7 deelnemers hebben, worden deze altijd zeer zorgvuldig geselecteerd. Dit doen we ruim van te voren samen met de klant. Alle potentiële deelnemers worden gescreend en tegen elkaar afgewogen. Hebben we twee keer dezelfde of gelijkwaardige competenties? Dan valt er onverbiddelijk eentje af. Ook zijn we streng op niet te veel mensen vanuit de eigen organisatie. Bedrijfsblindheid en Wij-Van-WC-Eend-Syndroom kunnen gevaarlijke ingrediënten zijn.

Tenslotte willen we zo veel mogelijk disciplines aan tafel, die we volledig afstemmen op de opdracht. Zo verwelkomden wij al gezondheidspsychologen, raketgeleerden, interieur designers, theologen, online marketers, huisartsen, rij-examinatoren, growth hackers, gedragswetenschappers, bankdirecteuren, banketbakkers en ga zo maar door.

We maken een zorgvuldige selectie tussen interne en externe specialisten. Deelnemers vertegenwoordigen een bepaalde afdeling of kunnen de stem van een belangrijke groep stakeholders verwoorden of zijn heerlijke dwarsdenkers in hun beroep. Wat ze in ieder geval als gemene deler hebben is een liefde voor innovatie en een gevoel van urgentie om écht te versnellen en het verschil te maken.

Herken je die liefde en dat gevoel? Komen innovaties ook maar niet lekker van de grond in jouw organisatie? Lukt die 'top-notch' klant interactie net niet helemaal lekker? Leg het dan eens bij ConnextLAB voor. We zetten graag samen met jullie de versnellingsmotor aan.