Robert Revet
DE Team websites
10.11.2020

CMS: Traditioneel vs. Headless vs. Hybrid

brandbox_CMS

Geschiedenis van het Content Management Systeem

In het begin van de jaren ’90 bestond het internet nog vooral uit statische websites maar wanneer er een plaatje of tekst veranderd moest worden hield dit meestal in dat er een ontwikkelaar nodig was om handmatig de code aan te passen. Dit is nog wel haalbaar als je website één keer per jaar geupdate moest worden maar als je regelmatig aanpassingen nodig had was dit niet heel handig. 

 

Eind van de jaren ’90 begon dit te veranderen met het ontstaan van dynamische webpagina’s. Hierdoor werd het mogelijk om de content van een pagina te splitsen van de structuur van de website, maar werd het beheren van content nog niet veel eenvoudiger. Door deze nieuwe ontwikkelingen ontstonden in deze periode ook vele Content Management Systemen zoals bijvoorbeeld Wordpress (in eerste instantie een systeem voor het schrijven van blogs maar langzaam uitgegroeid de basis van een groot gedeelte van kleine websites).

 

De functie van een Content Management Systeem (CMS) is het mogelijk maken voor een niet-ontwikkelaar om alle content te beheren op een website. Hierbij kan je denken aan directe content zoals teksten en afbeeldingen maar ook dingen die je niet direct ziet als je op de website komt, zoals bijvoorbeeld de beschrijving van een pagina zoals Google deze weergeeft of het instellen van een afbeelding specifiek voor als een pagina gedeeld wordt op socialmedia.

Traditioneel CMS

Traditioneel CMS

Iedereen die wel eens iets op een website heeft moeten aanpassen heeft dit waarschijnlijk met een CMS gedaan. In de meest traditionele vorm is dit een systeem waarmee je kan bepalen voor een contentpagina wat voor tekst en afbeeldingen erop moeten komen te staan. Meestal is er daarnaast door een ontwikkelaar een homepage en een aantal overzichtspagina’s gemaakt zodat het voor de bezoeker eenvoudiger is om nieuwe content te vinden die je hebt geschreven. 

 

Meestal worden de websites die gebruik maken van een traditioneel CMS gebouwd op het systeem van het CMS zelf. Dit heeft als voordeel dat de basis van de nieuwe website al bestaat als er begonnen wordt met ontwikkelen. Hierdoor is het eenvoudiger om functionaliteiten zoals bijvoorbeeld een preview functie te integreren.

 

Helaas zijn er ook nadelen aan het gebruiken van een traditioneel CMS. Zo is het bijvoorbeeld erg lastig om alleen de website of alleen het CMS te vervangen en kunnen software updates van het CMS zorgen voor ongewenste problemen in de website.

Voorbeeld traditioneel CMS - Mind

https://www.connectholland.nl/cases/mind

Mind is een groot platform met meerdere websites die allemaal hun eigen content hebben maar ook gebruik maken van content van een van de andere websites. Dit is gerealiseerd door de website te bouwen op het Sulu CMS. Hierbij is er zoveel mogelijk vanuit gegaan een standaard opbouw van pagina’s met uitzondering van verschillende kleuren. Hierdoor lijken alle sites op elkaar, maar hebben ze wel hun eigen identiteit.

Headless CMS

Headless CMS

Bij een Headless CMS is het website onderdeel vervangen door een abstractie laag genaamd een API. Een API is een set van afspraken over hoe je de content kan aanvragen en wat voor formaat je de content terug kan verwachten. De website wordt hier dan naast ontwikkeld en kan content opvragen via de API en dit omzetten naar iets visueels en dit aan de bezoeker laten zien. Hierdoor is het onder andere mogelijk om gebruik te maken van nieuwere webtechnieken die de bezoeker een nog betere ervaring geven. Een ander voordeel van het gebruik van een API is dat het mogelijk is om eenvoudig meerdere systemen aan dezelfde API te koppelen. Hierbij kunnen we een dienst als YouTube als voorbeeld zien. Ze hebben een centraal systeem waar alle video’s op staan en er zijn websites en verschillende apps die allemaal tegen deze API van YouTube praten.

Zo kunnen ze eenvoudig een nieuwe app of site ontwikkelen die ook tegen deze API praat. 

Nu heeft uiteraard niet iedereen een systeem op deze schaal nodig maar als je content hebt die over meerdere kanalen gepubliceerd wordt is het wel handig dat je dit centraal kan beheren. Denk hierbij aan het laatste nieuws van je website ook weergeven in je app of je account kunnen beheren in zowel een website als een app.

 

Waar een Headless CMS vaak beperkingen geeft is als het gaat om content die per kanaal verschillend is. De navigatie en de structuur van een website hoeft nu eenmaal niet hetzelfde te zijn als in een app. Dit kan complicaties geven als je navigatie wil inrichten via een Headless CMS.

 

Doordat content in een Headless CMS zich aan strenge regels moet houden kan dit ook limiterend werken voor degene die content moeten plaatsen. Alle content moet namelijk voldoen aan de afgesproken structuur en voor één pagina iets anders doen is er dan meestal niet bij.

Voorbeeld van een Headless CMS - Blauwhoed

https://www.connectholland.nl/work/blauwhoed

Voor Blauwhoed hebben we twee websites ontwikkeld die grotendeels bestaan uit verschillende soorten content. Omdat we hier gekozen hebben voor een Headless CMS hebben we de nieuwste technieken kunnen gebruiken zoals o.a. 360° foto’s, geïntegreerde video’s en podcasts. De site is opgezet als applicatie en dat betekent in dit geval dat zodra de pagina is ingeladen er enkel nog losse content ingeladen wordt als het nodig is. Hierdoor reageert de website erg snel en dit geeft het gevoel dat alles reeds geladen is voordat je ergens op klikt. Tevens hebben we voor dit project een portal gecreëerd voor investeerders welke net als de gewone site gebruik maakt van het Headless CMS voor de publieke content. Hierdoor heeft de klant alle content van de websites centraal maar bedient hier wel twee websites mee.

Hybrid CMS

Hybrid CMS

In een Hybrid CMS worden de krachten van een traditioneel en headless CMS gebundeld. Er is een inrichting van een Traditioneel CMS waardoor het eenvoudiger is om structuur en navigatie toe te voegen binnen een site. Maar de data kan ook nog steeds opgehaald worden via een API, net als in een Headless CMS. Het voordeel van deze inrichting is dat het beter aansluit op een website terwijl je wel de allernieuwste website technieken kan gebruiken. Ook is het hierdoor nog steeds mogelijk om je content in andere kanalen zoals een app weer te geven. 

 

Nu klinkt dit natuurlijk als een oplossing voor alle mogelijke projecten maar dat is vooral in de gevallen waar een website de basis is van de content kanalen en er af en toe content op een andere manier gedeeld wordt.

Voorbeeld van een Hybrid CMS - Lamb Weston / Meijer

Voor de website van Lamb Weston hebben we gekozen voor een Hybrid CMS. Dit geeft de beheerder van de content enorm veel vrijheid voor het inrichten van de structuur van de pagina’s met veel verschillende templates die zowel als hoofd- als subpagina’s gebruikt kunnen worden. Daarnaast wordt er ook productie informatie uit externe systemen geïmporteerd wat op deze manier goed kan bestaan naast de CMS-bare content. De website zelf is een webapplicatie die al zijn data haalt uit het Hybrid CMS zodat zowel product pagina’s als beheerbare content pagina’s er allemaal mooi en snel ingeladen worden.

Hoe bepaal ik nu wat wij nodig hebben?

Niet elk project heeft dezelfde eisen en daarom is het niet eenduidig te zeggen welke keuze het beste is. Daarom zullen wij als Connect Holland ook altijd beginnen met kijken wat voor soort CMS het beste bij je vraag past. Ook hoeft niet altijd de oplossing te zijn dat er maar voor 1 optie wordt gekozen, je kan bijvoorbeeld prima een Hybrid CMS hebben voor de tekstpagina’s en de vacatures of producten via een Headless CMS.
 

Traditioneel CMS:

  • Snel een website
  • Eenvoudig te beheren

 

Headless CMS:

  • Website met nieuwste technieken.
  • Content management voor meerdere kanalen.
  • Klaar voor uitbreiding naar nieuwe kanalen.

 

Hybrid CMS:

  • Website met nieuwste technieken
  • Eenvoudig te beheren
  • Mogelijk content gebruiken voor andere kanalen.

Vragen?

Heb je vragen of kan je hulp gebruiken bij het selecteren van een CMS voor jullie bestaande of nieuwe website? Neem dan contact op en dan helpen wij graag.

Meer blogs

Sluiten